Årets Journalist 2015

20141205_155724Expressens reporter Magda Gad prisas som ”årets journalist” 2015 av Sveriges tidskrifter under Tidskriftsgalan.

Magda Gad började arbeta på Expressen under 2015 och innan dess arbetade hon som frilansjournalist för flera tidskrifter. Hon får utnämningen för sina jobb i Café, Modern Psykologi och Tidningen Vi, om ebolavirusets framfart i Liberia under 2014. Magda Gad skildrade katastrofen i flera reportage.

Det här är reportage som jag varit villig att dö för. Men de gav mig liv. Människorna i Liberia har visat mig vad mod, liv, död, medmänsklighet och kärlek handlar om. Det här priset går till dem! säger Magda Gad.

Gad berättar om tiden i ebolans Liberia. Varför ebolan bröt ut. Varför den inte stoppades. Att korruptionen gjorde att liberianer arbetade gratis. Varför barnen inte fick hjälp. Och hur resan påverkade henne. Allt det och lite till kan ni läsa här.

I juryns motivering står det:

”God journalistik tappar aldrig det empatiska ögat: insikten att hur stora skeenden det än rör sig om så är det enskilda människor som drabbas. En och en. Årets journalist har skildrat en av vår tids katastrofer utan att devalvera det grundläggande budskapet om medmänsklighet. Vinnare är Magda Gad”.

Magda Gad var en av de drivande personerna bakom Blank Spot Projekt tillsammans med Martin Schibbye, Brit Stakstone och Nils Resare. I senaste numret av Journalisten finns hon med som upplagans profil.

Såhär presenterar Magda Gad sig själv:

Jag är en utrikesreporter som springer åt andra hållet. Som reser dit andra journalister inte reser och stannar lång tid på plats. Som inte bara svarar på vad som har hänt utan också varför och hur det går för de drabbade. Kanske får du rent av läsa om en konflikt innan den bryter ut – eller hur den fortsätter påverka människor efter den.”

Det här är en artikel som jag tycker är väl värd att läsa – Jag imponeras av starka kvinnor!

Tidskskiftgalan uppmärksammade flera

I klassen Årets Tidskrift Print blev Språktidningen och Pedagogiska Magasinet vinnare i populärpress resp fackpress.

Sveriges Tidskrifters Stora Pris gick till Ulf Stolt på Situation Stockholm.

Alla vinnare av Tidskriftspriset 2015 finns här:

Juryn bestod av Jeanette Gustafsdotter, vd för TU, Anders Ahlberg, ledningskonsult på Mediemakarna och Paul Hansen, fotograf på Dagens Nyheter. Priset delades ut i slutet på november 2015.

 

Om skruffy5

Vetenskapsjournalist, fotograf och allmänreporter. Jag är skicklig med ord och kamera. Kan sociala medier, bildredigera och webbpublicera samt har god känsla för bild och form. Jag har körkort, så ring till mig för jag hjälper gärna dig. "Kunskap är makt. Gör som jag bruka den med ödmjukhet"
Detta inlägg publicerades i demokrati, Ebola, HIV, jobbrelaterat, Journalistik, Kultur, mänskliga rättigheter, omvärldsbevakning, pandemi, Samhällskritik, svininfluensa, utrikes, zinkavirus och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar